• ,

Невеликі аеропорти України переводять на AFIS: що це означає, і чи варто хвилюватися пасажирам?

Авіапасажири зазвичай не часто заглиблюються у специфіку роботи різних учасників авіаційного ринку. Це цілком зрозуміло, адже для більшості з нас вибір виду транспорту – це зручність, безпека та час.

Останнім часом в медіа заговорили про різні види обслуговування повітряного руху – насамперед в контексті обслуговування польотів у регіональних аеропортах із низькою інтенсивністю польотів.

Найважливіше для пасажира, що треба знати в цьому контексті. Жодних змін – у зручності, безпеці та часі він не зазнає. Як і не вплине зміна диспетчерського обслуговування на інтенсивність польотів. А тепер про все по порядку.

В чому відмінність TWR – AFIS?

Аеродромне диспетчерське обслуговування польотів в аеропорту здійснює такий підрозділ Украероруху як аеродромна диспетчерська вишка (TWR).

Диспетчерське обслуговування впроваджується для вирішення таких завдань як: попередження зіткнень між повітряними судами (ПС); попередження зіткнень ПС, що знаходяться у зоні маневрування, з перешкодами у цій зоні; прискорення та підтримання впорядкованого потоку повітряного руху; надання консультацій та інформації для безпечного й ефективного виконання польотів.

Для створення безпечних інтервалів між ПС авіадиспетчери надають диспетчерські дозволи (air traffic control clearance) — дозвіл діяти відповідно до умов, установлених органом диспетчерського обслуговування і контролюють дотримання екіпажами цих дозволів, наприклад: напрямок руху, ешелон/висоту польоту, швидкість. Очевидно, що дотримання безпечних інтервалів потрібне у випадку, коли кількість ПС перевищує два, а коли на аеродромі виконується один рейс на добу, потреби в такому обслуговуванні просто немає.

Тоді доречним є інший вид обслуговування – польотно-інформаційне. Його надає, відповідно, орган польотно-інформаційного обслуговування (AFIS) Украероруху. Зовні – це та сама вишка, де розміщені робочі місця диспетчерів управління повітряним рухом або ж диспетчерів польотно-інформаційного обслуговування.

Суть польотно-інформаційного обслуговування – надання консультацій та інформації для забезпечення безпечного й ефективного виконання польотів на аеродромі.

Слід зазначити, що польотно-інформаційне обслуговування, як і диспетчерське обслуговування – один із видів обслуговування повітряного руху відповідно до чинних нормативно-правових актів України та міжнародних правил.  Перехід на AFIS – це грамотний з точки зору управління крок, що дозволяє зберегти обладнання та персонал, оптимізувавши ресурси так, щоб забезпечити якісне та безпечне обслуговування повітряного руху  на аеродромі із низькою інтенсивністю польотів.

Яким є міжнародний досвід?

Закордонний досвід свідчить, що країни Європи успішно використовують надання AFIS на регіональних аеродромах. Наприклад у Данії працює 18 аеродромів AFIS, у Франції – 59, Норвегії – 35, Швеції – 19, Великій Британії – 30. При цьому на деяких аеродромах AFIS річна кількість операцій може сягати 16 000, як на аеродромі «Samedan» у Швейцарії. Тож при інтенсивності польотів до 200 операцій на день у зарубіжних аеропортах успішно функціонує AFIS. Саме тому в українських аеропортах із частотою 1 рейс на тиждень рішення про зміну виду обслуговування цілком відповідає міжнародній практиці.

Чи є впровадження AFIS новим в Україні?

Ні. Ще у 2012 році на дев’яти аеродромах України із низькою інтенсивністю польотів було впроваджено AFIS замість аеродромного диспетчерського обслуговування (за наказом Державної авіаційної служби України). Серед них – «Бердянськ», «Житомир (Озерне)», «Херсон», «Тернопіль», «Хмельницький», «Черкаси».

У результаті це дозволило Украероруху скоротити витрати, що дало можливість залишити незмінним розмір ставки плати за аеронавігаційне обслуговування на підході та в районі аеродрому. Паралельно було забезпечено якісне обслуговування повітряного руху в аеродромних зонах.

Чи є підстави вважати, ніби діяльність органів AFIS обмежує виконання польотів в аеропорту?

Вид обслуговування повітряного руху жодним чином не впливає на виробничу та комерційну діяльність аеропорту. AFIS дозволяє забезпечувати повний комплекс якісного і безпечного обслуговування всіх рейсів, що виконуються на кожному з аеродромів.

Вид обслуговування також ніяким чином не впливає на роботу наземного обладнання, що використовується на аеродромі, і наявність якого визначає категорію аеродрому та особливості виконання заходів на посадку і злетів.

Якщо на аеродромі встановлено систему інструментального заходу на посадку (ILS), вона і за наявності TWR, і з переходом на AFIS працює однаково, без змін. Показовим є приклад аеродрому «Миколаїв», на якому з 2018 року діє орган AFIS. У 2019 – 2020 роках з аеропорту «Миколаїв» авіакомпанія «Роза Вітрів» виконувала регулярні пасажирські рейси, а авіакомпанія SkyUp – сезонні міжнародні чартерні перевезення. І нині AFIS цілком задовольняє потреби авіакомпанії «Роза Вітрів» при виконанні регулярних рейсів із «Борисполя» в Миколаїв.

Чи є зміна виду обслуговування незворотною?

Ні. І маємо тому різні приклади. Приміром, у 2012 році на аеродромі «Херсон» було впроваджено AFIS, проте після початку виконання регулярних та міжнародних польотів у 2015 році було поновлено надання аеродромного диспетчерського обслуговування.

Що є справжньою причиною зміни виду обслуговування?

Зміна виду обслуговування польотів у зоні аеродрому ніколи не була причиною для змін в інтенсивності польотів у жодному з аеропортів (як в Україні, так і її за межами).

Навпаки. Таке рішення – це завжди реагування на  ситуацію, що розвивалась не один рік і зумовлена багатьма факторами. Серед них – і стан об’єктів та обладнання аеродрому, зокрема злітно-посадкової смуги, і віддаленість від інших аеропортів, і рівень туристичної привабливості регіону, що лежить в основі попиту на авіаперевезення, тобто визначає комерційну привабливість виконання рейсів для авіакомпаній.

Саме ці фактори є визначальними для приватного бізнесу, метою діяльності якого є отримання прибутку. Окремо взятий фактор – вид диспетчерського обслуговування – привабливість аеродрому не підвищить, а вкрай низька інтенсивність польотів в аеропорту не може бути підставою для організації обслуговування повітряного руху великою кількістю фахівців Украероруху зі збільшеною кількістю робочих годин.

Безпека польотів — насамперед

Рішення Украероруху про зміну виду обслуговування в тому чи іншому регіональному аеропорту – завжди виважене й обґрунтоване. На підприємстві функціонує система управління безпекою польотів. Тому плануючи будь-які зміни в системі організації повітряного руху, і не лише впровадження AFIS, наші фахівці проводять оцінку безпеки польотів за методологією Євроконтролю і надають результати оцінки до Державної авіаційної служби України для розгляду та прийняття відповідного рішення.

Підсумовуючи тему, узагальнимо критерії, на які слід зважати.

  • Основною причиною відсутності потреби в диспетчерському обслуговуванні є низька кількість польотів в аеропорту.
  • Плата за аеронавігаційне обслуговування незначної кількості рейсів не покриває витрат на функціонування підрозділу Украероруху в аеропорту з низькою інтенсивністю польотів.
  • Усе обладнання, яке задіяне для диспетчерського обслуговування, використовується у повному обсязі.

У разі, якщо експлуатант аеродрому наполягає на диспетчерському обслуговуванні і готовий компенсувати витрати Украероруху – підприємство  готове  укласти договір на компенсацію витрат при наданні аеронавігаційного обслуговування. На жаль, усі звернення з цього питання до експлуатантів аеропортів наразі залишені без відповіді.

www.avianews.com/blog/2021/04/01/small_airports_in_ukraine_afis/
  • 0

  • 0

Комментариев нет

Только зарегистрированные и авторизованные пользователи могут оставлять комментарии.